vrijdag 9 augustus 2013

Dit weekend serveren wij: Grootmoeders appelcake


Ik ben weer aan het bakken geslagen! Ditmaal vanuit het appartementje van onze vrienden in Londen. We verwachtten veel bezoek en ik wilde graag mijn steentje bij dragen. Iets makkelijks, cake? Gewone cake leek me wat saai, dus besloot ik appel toe te voegen. De ingrediënten waren allen verkrijgbaar in de buurtwinkel en de rest van de spullen vond ik in de kastjes. Een ronde vorm, ach leuk! Een makkelijk recept dat leuk serveert.

 
Grootmoeders appelcake
 
Ingrediënten
- 3 zoetzure appels
- 200g boter (kampertemperatuur)
- 200g witte basterdsuiker
- 200g bloem
- 1 zakje vanille suiker
- 2tl kaneel
- 4el suiker
- 4 eieren
- Snufje zout
- 1 citroen (sap)
 
- Springvorm
 
Bereiding
 
Appels bereiden
Was en schil de appels. Verwijder de klokhuizen en snij elke appel in 4 stukken. Snij elk stuk in driëen, zodat er mooie schijfjes ontstaan. Besprenkel de partjes met het citroensap en strooi er alvast wat suiker over. Zet de partjes even aan de kant. Verwarm de oven voor op 160 graden en vet je springvorm in.
 
Beslag
Nu is het tijd voor het beslag. Mix de boter, basterdsuiker, vanillesuiker en het zout samen (tenminste 7-10 minuten) tot een mooi glad en luchtig beslag. Voeg nu één voor één de eieren toe en klop  erdoor op een lagere stand. Voeg het volgende ei pas toe als de vorige volledig is opgenomen. Tenslotte voegen we de bloem toe, deze in gedeelten boven het boter-ei mengsel zeven en door het beslag mengen met een spatel.
 
Afmaken
Giet je beslag in de springvorm en strijk het glad. verdeel nu de appelpartjes rondom tegen elkaar aan met de bolle kant naar boven. Bestrooi met de rest van je suiker en kaneel. In het midden van de oven ongeveer 90 minuten bakken.
 
Bron: Oma Lidy via Smulweb
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten