dinsdag 26 februari 2013

Witvis met ratatouille in botersaus (recept van een echte Franse chef!)



Daar is hij dan, zoals beloofd! Een heerlijk stukje vis in een echte Franse 'beurre blanc'. Na mijn bezoek aan Parijs kwam ik thuis met een handgeschreven recept, gekregen van de chef uit de bistro waar ik dit heerlijke gerecht heb genuttigd. Het is zo leuk om in Frankrijk te eten...het voelt gewoon anders. Er wordt gekookt met Franse charme. Met mijn stokbroodje en glaasje wit waande ik me heel even een echte Fransaise, was het niet dat ik stiekem dat beetje boter miste naast mijn baguette. Dan maar dippen op zijn Frans.


Witvis met ratatouille in botersaus 
Een eenvoudig, licht, recept. Maar o zo lekker....

En wist je dat je de groenten eerst in zijn geheel moet koken en dan pas snijden...echt op de Franse manier, al het goeds blijft op deze manier beter behouden! 

Ingrediënten (2 pers)
- 2 stukjes kabeljauw
- 1 courgette
- 3 paprika's (verschillende kleurtjes! Oranje, groen, geel)
- 2 tomaten
- 1/2 bosje Wortelen 
- 2 sjalotjes
- Scheutje azijn
- Scheutje witte wijn
- 50g roomboter
- 100g room

Bereiding
Was de courgette, wortelen en paprika's. Kook ze apart in water met een beetje zout en olijfolie, gemiddeld 15min (even prikken om te checken of ze gaar zijn). Verwarm je oven voor op 200 graden. Schep de gekookte groenten uit de pan en snij in kleine blokjes. Doe alle gesneden groenten weer samen in een aparte pan met een beetje olijfolie, zout en peper. Laat ongeveer 20 minuten op staan. Doe ondertussen de twee tomaten met een scheut olijfolie in een oven schaaltje en zet deze ongeveer 20 minuten in de verwarmde oven. Ondertussen maak je je botersaus. Snij je sjalotjes klein en fruit deze in een beetje olijfolie. Voeg een scheut witte wijn toe en een scheut witte azijn. Voeg vervolgens je boter toe en laat smelten. Voeg hierna je room toe en laat lekker zachtjes pruttelen. Roer zachtjes door. Haal je tomaatjes uit de oven en laat even apart staan met een beetje aluminium folie er over om de warmte te behouden. Verwarm je oven verder op 220 graden en bak je stokbroodje. Nu is het tijd om je vis te bakken! Bestrooi de kabeljauw met een beetje peper en zout en laat een klont boter smelten in je pan. Voeg ook een scheut olijfolie toe. Bak je kabeljauw gaar in ongeveer 5-7 minuten aan beide kanten. Maak je bord op met je stukje vis en je gemixte groenten (ratatouille). Leg er een tomaatje naast en schenk de saus over de vis. Eetsmakelijk!

Bron recept: Uit bistro in Parijs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten