zondag 24 februari 2013

Lemon drizzle cake


Lemon drizzle cake! Met een Engelse vriend kon ik niet om deze lekkernij heen. Al tijden hoorde ik over dit Britse fenomeen; een heerlijke, luchtige citroen cake ondergedompeld in veel zoetigheid. 

Lemon drizzle cake
Een fijn Engels recept voor naast de koffie en ook nog eens onwijs makkelijk te bereiden. De favoriet van mijn vriend. Gisteren kwam het er dan eindelijk van, mijn eerste lemon drizzle cake! Op goede hoop sneed ik een stukje voor hem af, mijn grote moment. Vanaf dat moment hoorde ik hem niet meer, ik zag alleen nog maar een grote grijns. 

Ingrediënten
- 1 citroen
- 125g ongezouten roomboter
- 125g zelfrijzende bloem
- 125 g witte basterd suiker
- 125g poedersuiker
- 3 eieren
- 2 el water

Benodigdheden
- Kom
- Mixer
- Cakeblik 

Bereiding
Verwarm je over voor op 190 graden. Vet je cakeblik in en zet deze klaar voor gebruik. Mix je boter zacht in een kom. Voeg de suiker toe en mix samen tot één geheel.Tik in een andere kom je eieren kapot en klop ook deze samen kort tot één  geheel. Voeg de eieren beetje bij beetje toe aan je mengsel en mix verder. Voeg nu de bloem toe en mix verder tot een mooi glad beslag. 

Rasp je citroen boven je beslag. De rasp gaat rechtstreeks in je mix. Als de citroen helemaal geraspt is snij je hem in tweeën. De ene helft pers je uit, het sap roer je door je mix. De andere helft pers je uit in een apart schaaltje (dit wordt je drizzle).Voeg hier 1 theelepel basterd suiker aan toe en laat even apart staan. 

Je mix is nu klaar voor het bakblik. Verdeel je mix evenredig in het blik.Het gaat de oven in voor ongeveer 40 minuten, tot de cake mooi goudbruin is. 

Klaar en dan:
Haal de cake uit de oven en prik er aan de bovenkant gaatjes in met een vork. Besprenkel je cake met je citroensap/suiker mix die je eerder al hebt gemaakt. Dit is de hele kunst van de lemon drizzle cake, je 'drizzeld' het sap in de cake. 

Haal de cake pas uit zijn blik als hij volledig is afgekoeld. Je kunt hem nu serveren. Wat hem echter nóg lekkerder maakt is de glazuurlaag aan de bovenkant. Om glazuur te maken mix je 125g poedersuiker met ongeveer twee el warm water. Dit kun je over je cake gieten als hij nog in zijn blik zit (of later) . Eigenlijk is je cake niet af zonder glazuur, het is gewoon ongelofelijk lekker.

En zie daar, lemon drizzle cake! 

!tip: In plaats van glazuur kun je er ook gewoon wat poedersuiker overheen strooien!

!tip: Als je er zeker van wilt zijn dat je cake goed gebakken is, kun je er iets in prikken zoals een   mes. Als hij er schoon uitkomt is de cake klaar! Als het deeg er aan vastplakt moet hij nog even de oven in. Mijn moeder gebruikte altijd een breinaald en leerde me deze truc).  

Bron basis recept: mostlyyummymummy.com  





4 opmerkingen:

  1. hij staat nu in de oven, ben benieuwd hoe hij eruit komt. Bedankt voor dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! En? Gelukt? Als de lemon drizzle bevalt kun je de cupcakes ook eens proberen, dit recept staat tussen mijn laatst geplaatste berichten. Enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Jo-anne, ik heb hem net geproefd...heeeerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blij dat het recept is bevallen! En bedankt voor je reactie, leuk te lezen. Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen