zondag 17 februari 2013

Feest!



Mijn eerste post! Jo-anne's Loft - de blog is een feit. Dat moet gevierd worden met....taart! Deze taart behoort tot één van mijn eerste kookkunsten. Ik leerde dit goddelijke gebak kennen bij mijn buren. Wij woonden weliswaar naast een boerderij en altijd als er iets te vieren was stond er eigengemaakte Monchou taart op tafel. Ik wilde ook zo'n heerlijke taart kunnen maken en ben met tips van de buurvrouw aan de slag gegaan. Dit is mijn variant mét Bastogne bodem.

Jo-anne's Monchou taart
Simpel en overheerlijk


 Ingrediënten 
- 150 g roomboter (of variant margarine)
- 150 g witte basterd suiker
- 175 ml slagroom
- 2 pakjes monchou
- 1 pak Bastogne koeken
- 1 blik kersenvlaaivulling

Benodigdheden
- Springvorm 20 cm
- 2 beslagkommen
- Mixer

Bereiding
Verkruimel de Bastogne koeken.
(tip! Stop ze in een theedoek of plastic zakje en ga hier met de deegroller overheen)
Smelt de boter op een laag vuurtje. Voeg de koek kruimels toe aan de gesmolten boter en roer door elkaar. 
Doe dit mengsel in de springvorm. Je kunt het geheel glad strijken en vastdrukken met de achterkant van een lepel. zet de springvorm vervolgens minimaal een half uur in de koelkast. 

Mix de monchou met de helft van de suiker luchtig. 
Klop vervolgens in een aparte kom de slagroom stijf met de andere helft van de suiker.
Schep het monchou mengsel door de slagroom heen en spatel tot een luchtig geheel. 

Haal de springvorm uit de koelkast en verdeel het monchou/room mengsel over de koek bodem. 
Zet de taart minimaal 2 uur in de koelkast om op te stijven. Wanneer je de taart uit de koelkast haalt verdeel je de kersenvulling tot slot voorzichtig over het oppervlak. 

Klaar. Smullen maar!









1 opmerking:

  1. Echt heel lekker! Haast een beetje als een cheese cake..echt een taart om je vingers bij af te likken.

    BeantwoordenVerwijderen