donderdag 30 april 2015

Bakken voor koningsdag! Gevulde kokosmakronen met een koninklijk tintje.






Afgelopen maandag was het weer koningsdag! Ik besloot zondag iets lekker te bakken met een koninklijk tintje. Eerder al maakte ik grotere gevulde kokosmakronen. Ik heb het recept iets aangepast et voila, koningsdag waardige baksels. Van de gesmolten chocolade die ik over had heb ik chocolaatjes gemaakt. Vervolgens besloot ik ze te verpakken en de pakketjes bij een aantal lieve mensen door de bus te doen. 

Gevulde kokosmakronen met een koninklijk tintje

































Ingrediënten

Kokosmakronen- 250 g suiker- 250 g kokosrasp- 3 eieren- 1 eidooier

Vulling
- 120 g zachte roomboter
- 220 g poedersuiker
- 1  vanillestokje
- 2 tl melk
- Oranje kleurstof (naar gewenste hoeveelheid).

Chocoladelaag
- 300 g pure chocolade

Nodig
- Bakpapier
- Kleine ronde vorm. Ik gebruikte een maat cupje van '1 eetlepel'.
Ander gewoon kleine rondjes maken met je handen. 
- Eventueel een ijsklontjes vorm voor de chocolaatjes (en decoratie!)
Bereiding

Kokosmakronen
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Meng de suiker met de kokosrasp, eieren en eidooier. Schep met je ronde cup bollen van het beslag en leg de bollen op een met bakpapier beklede bakplaat. Ik gebruikte mijn vingers om het beslag uit het cupje te laten 'glijden'. Je weet nu in ieder geval dat alle hoeveel heden hetzelfde zijn. Daar gaat het om. Je kan met je handen de hoopjes nog een beetje bijwerken (rond maken) en platdrukken. Je kunt de hoeveelheden eventueel ook afwegen. Bak de koekjes in de oven in circa 10 minuten goudbruin en gaar. Laat de kokosmakronen afkoelen.

Vulling
Roer de boter glad met de poedersuiker. Halveer het vanillestokje in de lengte, schraap het merg eruit en meng samen met de melk (beetje bij beetje) door de boter. Als je botercrème klaar is voeg je de gewenste hoeveelheid oranje kleurstof toe en mix je het er doorheen. Zorg dat je koekjes afgekoeld zijn (anders smelt de botercrème) en pak ze erbij. Strijk een beetje vulling op de onderkant van een koekje en druk er een ander koekje tegenaan. Laat de koekjes circa 10 minuten koud worden in de vriezer.

Chocolade tableren
Smelt 2/3 van de chocolade au bain-marie. Snij de overgebleven chocolade in kleine stukjes. Voeg deze toe aan de gesmolten chocolade en roer tot ze ook gesmolten zijn. Op deze manier komt het geheel op een goede temperatuur. Doop de koekjes voor de helft in de de chocolade. Laat uitharden op een met bakpapier beklede bakplaat. Leg ze niet direct op een bord, de chocolade zal er aan vast blijven plakken.

Tip: Giet eventueel je overgebleven gesmolten chocolade in ijsblokes vormpjes en bestrooi met decoratie naar keuze (denk aan nootjes, kokosrasp, gekleurd strooisel). Helaas had ik geen oranje strooisel in huis, maar dit was even lekker! Zet in de koelkast en laat hard worden. Mijn vormpjes waren flexibel, dus de chocolaatjes kwamen er makkelijk uit. Heb je een wat hardere ijsklontjes vorm, 'sla' ze er dan uit. Succes!

Bron: Jo-anne's Deli

Geen opmerkingen:

Een reactie posten