zondag 19 mei 2013

Make a wish: Chocolade frambozen cake zonder gedoe





Niet elk baksel lukt altijd. Natuurlijk leren we hiervan, maar toch is het stiekem best een beetje pijnlijk. Vooral als het om je verjaardagstaart gaat. Ach dan improviseren we toch gewoon! Gisteren was ik jarig en wilde ik een heerlijke gevulde chocolade cake maken, rondom bedekt met een smeuïge boter crème. Mijn cake kwam uit de oven en was lang niet hoog genoeg om doormidden te kunnen snijden. Ach dan de crème maar enkel bovenop. Een prachtige botercrème kwam tot stand, tot ik besloot de crème in de koelkast te zetten naast de cake om hem later te decoreren. Even later, was mijn crème hard geworden en gelig, mijn mooie witte, fluffige crème was nergens meer te bekennen. En de visite kwam al bijna. Slagroom hadden we natuurlijk klaarstaan en ach...wie lust er nu geen cake met slagroom! Opgemaakt met verse frambozen smaakte mijn verjaardagscake alsof hij zo bedoeld was. Een basis + recept: makkelijk, gezellig en vooral erg lekker!

Chocolade frambozen cake

Ingrediënten
- 190 g boter op kamertemperatuur
- 75g cacao poeder
- 225g kristalsuiker
- 3 eieren'
- 150g bloem
- 1tl bakpoeder
- 1el vanillesuiker
- 125g frambozen
- 250ml slagroom
- Poedersuiker voor decoratie

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Smelt in een pannetje de boter op laag vuur. Voeg de cacaopoeder toe en mix goed met een garde. Zodra het mengsel begint te koken haal je het van het vuur af. Mix in een kom de bloem, het bakpoeder, de kristal en vanillesuiker samen, klop ook de eieren erdoor. Voeg nu het chocolade-boter mengsel toe en klop goed door. 

Vet een cakevorm in en schenk het mengsel in de vorm. Aan te raden is om een beetje aluminiumfolie onder de cakevorm te leggen in de oven om eventueel lekken tegen te gaan. Bak de cake in ongeveer 30-35 minuten gaar. Klop ondertussen je slagroom met een beetje suiker naar smaak en was/droog je frambozen. Als de cake klaar is laat je hem afkoelen en kun je hem bedekken met de slagroom. Gebruik bijvoorbeeld een lepel om de room mooi gelijkmatig te verspreiden. Versier met de frambozen en laat er voor een mooi resultaat nog wat poedersuiker overheen vallen.

Tip: Voeg nog meer frambozen toe, de smaakcombinatie is heerlijk!

Bron recept: Jo-anne's Loft

Geen opmerkingen:

Een reactie posten